Ivalu

ساخت وبلاگ

Ivalu

فیلم کوتاه ایوالو؛ داستانی غم انگیز درباره ی آسیب های دوران کودکی

شناسنامه فیلم:

فیلم کوتاه: ایوالوIvalu

کارگردان: آندرس والتر

محصول: 2023 دانمارک

مدت فیلم:16 دقیقه

برنده بهترین جایزه اسکار

فیلم با نمای هوایی از پرواز یک کلاغ بر فراز دریا و صفحات یخی آغاز می شود که نشان دهنده ی موقعیت غیر قابل انکار آن است. طبیعت وحشی و سرد، تپه های زیبا، آبدره ها و غارهای یخی نماهای سینمایی الهام بخشی که شگفتی طبیعی گرین لند و زیبایی و وسعت این سرزمین را به دنبال حقیقتی که مایوس کننده نیست را به ما نشان می دهد.

داستان، داستان یک دختر بومی به نام پیپالوک در گرین لند است، که یک روز از خواب بیدار می شود و متوجه می شود خواهر بزرگ ترش ایوالو ناپدید شده. او شروع به جستجو می کند و به خشم خود در برابر عناصر ادامه می دهد و ما را هدایت به عشق عمیق خود به خواهرش می کند. این فیلم کوتاه شانزده دقیقه ای بر اساس رمان گرافیکی با همین نام اثر مورتن دور، رمان نویس دانمارکی ساخته شده و مخاطب را با داستان و فیلم برداری زیبایی درگیر و مجذوب خود می کند. کارگردان ایوالو را ترکیبی از یک تریلر معمایی و یک درام احساسی دردناک همراه با فلاش بک هایی که هر دو خواهر لحظات شادی داشتند، ساخته است. همانطور که فیلم سفر پیپالوک را به تصویر می کشد، بازگشایی آهسته داستان از طریق فلاش بک ها بیننده را در حاشیه نگه می دارد و بیننده را وادار می کند تا به پیپالوک در جستجوی خواهرش بپیوندد و به گونه ای که شمای مخاطب را محکم در ذات اسرارآمیز خود نگه می دارد و هیچ لحظه ای در این فیلم وجود ندارد که شما را حتی برای یک ثانیه از خود دور کند.

وقتی به دوران کودکی خود نگاه می کنیم متوجه می شویم که چیزهای زیادی وجود داشت که در آن زمان نمی فهمیدیم. هر شکلی از تروما انجام می شود و بعدا پردازش می شود. زمانی که مغز ما به اندازه ی کافی رشد کرده است که بفهمد چه اتفاقی افتاده است. بچه ها وقتی بزرگ می شوند چیزهای زیادی را تجربه می کنند که بحث کردنشان برایشان مشکل است. آنها نمی توانند کلمات را پیدا کنند. بنابراین خودشان را به روشی که می دانند بیان می کنند.

کارگردان با ذوق سفر یک دختر جوان را نشان می دهد که در حال سوق دادن جنسی به خواهرش از پدرش است و تفسیری قدرتمند و تکان دهنده در مورد اثرات سواستفاده جنسی برای پنهان کردن آن لحظات آسیب زا می باشد.

بچه ها شهودی تر از آن هستند که بزرگسالان آنها تصور می کنند، برای مثال در آن صحنه ای که پدر وارد اتاق خواب می شود و در را می بندد پیپالوک کوچک کاملا نمی دانست چه اتفاقی می افتد، اما می دانست این کار درست نیست و کارگردان از طبیعت وحشی برای جبران درد و سردرگمی پیپالوگ بهره می گیرد و هدف او از ساختن این فیلم کوتاه افزایش آگاهی است.

در فیلم کوتاه، روایت بسیار مهم است. فضاسازی در فیلم کوتاه باید در دل ماجرا و لایه‌های درونی صورت بگیرد و در فیلم کوتاه شاهد این نکته در فیلمنامه هستیم و در واقع فیلمنامه نشان می‌دهد نویسنده استراتژی فیلم کوتاه را به خوبی می‌شناسد. اصل شگفت زده کردن در فیلم کوتاه در هر لحظه باید رخ بدهد و این موضوع را باید در نوشتن فیلمنامه مورد توجه قرار دهیم. همچنین فیلمنامه باید با اقتدار تمام شود. شخصیت اصلی هم باید همواره علی رغم میل خود اقداماتی را انجام دهد تا تماشاچی جذب قصه شود، خلاف باور عده ای، شخصیت هیچ وظیفه‌ای برای پیشبرد قصه ندارد. ضمن اینکه فیلم کوتاه اصلا مانع این نمی‌شود که فیلمنامه نویس حرف بزرگی بزند. کار فیلم کوتاه ایجاد تفکر است نه سرگرمی، به همین دلیل باید به تماشاچی فرصت فکر کردن درباره قصه و ماجرا را داد.

چنانچه در فیلم کوتاه ایوالو کارگردان با شناخت دقیقی که نسبت به فیلم خود دارد از هرچه چیزی درست استفاده کرده است. نکته هوشمندانه دیگر صدای این فیلم است یعنی از صدای خارج قاب خوب استفاده شده و کاملا مشخص است که به صدا فکر شده است‌. از سوی دیگر جهان یک دست و مینی‌مال فیلم، ما را به پلان آخر می رساند و آن هنگام است که آن را می پذیریم.

نکته قوت دیگر این فیلم، فیلم برداری فوق العاده راسموس هایسه است که به آن جنبه دراماتیک داده و فضای بینابینی میان واقعیت و رویا (عینیت و واقعیت) ایجاد کرده است.

نویسنده: محبوبه کیائی(پژوهشگر هنر)

پنجم آذرماه 1402خورشیدی

+ نوشته شده در یکشنبه پنجم آذر ۱۴۰۲ ساعت توسط محبــــــــــــــــــــــــــــوبه کیائی  | 

3IRON...
ما را در سایت 3IRON دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2mahbobekiaee3 بازدید : 13 تاريخ : يکشنبه 12 آذر 1402 ساعت: 3:15